Ontvolgers: wie houdt er niet van?
Ik ben nooit iemand geweest met een mega groot bereik op Instagram. Oké, misschien ‘vroeger’, toen Instagram nog niet zo lang bestond en er nog geen accounts waren met idioot veel volgers. Foto’s die ik toen postte van mijn interieur, kregen met gemak een paar honderd likes. Nu moet ik het doen met tussen de 30 en 70 likes per post, en dat terwijl het aantal volgers verdrievoudigd is. Maar waar ik me daar vroeger erg druk om kon maken, kan het me nu werkelijk niet minder interesseren.
Ik weet nog dat ik, zelfs enkele maanden geleden nog, een foto die slecht scoorde resoluut verwijderde en op een ander moment opnieuw postte. Ik concludeerde dat het vast aan het tijdstip had gelegen, dat mensen op vrijdagavond niet op Instagram zitten en ik daardoor amper likes kreeg. (Echt, vrijdagavond is in mijn beleving de slechtste avond om te posten, mijn berichten scoren dan altijd dramatisch.) Had ik iets nieuws gepost? Dan opende ik elk kwartier de app om te kijken hoeveel likes en reacties ik had. Daarop terugkijkend moet ik eigenlijk wel een beetje lachen om mezelf. Want kom op, waar gáát dit over?!
Ik heb volgers dus ik besta
Waarom zijn we zo bezig met ons bereik op Insta? Heeft het iets te maken met de goedkeuring die we nodig hebben van anderen? Natuurlijk helpt het algoritme ook niet mee, inclusief al die ‘regels’ over wát je moet posten, hoe en wanneer… Waar social media eerst nog leuk was, lijkt het tegenwoordig meer op het runnen van een tweede bedrijf. Een bedrijf waarvoor je je constant bewust moet zijn van het effect van de keuzes die je maakt en waar je elke dag energie in moet steken. En laat ik daar nu net geen zin in hebben. Maar die volgers he, daar heb ik laatst op een helder moment een goeie theorie op losgelaten. Bleek te werken, dus hier komtie.
Liever een geïnteresseerde volger dan een ‘hater’
Als iemand je ontvolgt, kun je ervan uitgaan dat die persoon om wat voor reden dan ook niet (meer) geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. Of je nu tekstschrijver bent (hi there), een webshop hebt, prachtige schilderijen maakt of gewoon mooie interieurplaatjes post, je kunt mensen niet dwingen je te volgen. Stel jezelf dan eens de volgende vraag: heb je liever duizenden volgers die jou eigenlijk maar ‘mwah’ vinden of liever een select groepje dat blij wordt van wat je doet? Ik gok het tweede.
Soms zou ik wel eens met de bezem door mijn volgers willen gaan, zodat ik enkel de mensen overhoud die daadwerkelijk klant bij me zijn of dat kunnen worden. Dat is natuurlijk onmogelijk, maar als mensen me dan geheel uit zichzelf ontvolgen, dan denk ik tegenwoordig bij mezelf: dankjewel voor het opschonen van mijn volgerslijst. Wat fijn dat je uit jezelf de moeite neemt om je uit mijn lijst met potentiële klanten (of lezers) te verwijderen.
En dan ga ik verder met mijn leven.
A numbers game
Vergeet niet: wat het ook is dat je aanbiedt, het is sowieso een numbers game. Sommige mensen zijn geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Anderen niet. Maak (of deel) dus gewoon wat goed voelt voor jou, want alleen dan blijft het leuk. Verander je van richting met je business? Dan veranderen je volgers gewoon met je mee. En ja, dat betekent eerst een hoop ontvolgers (Je moet eens proberen jarenlang enkel grafische ontwerpen te posten en dan ineens persoonlijke shit gaan delen, SU-PER goed voor het aantal volgers, ahum.) Goed, je snapt het idee.
Of je er wat aan hebt weet ik niet hoor, maar sinds ik me elke keer als ik mijn volgersaantal zie slinken bedenk dat deze persoon toch al niet binnen mijn doelgroep viel, doet het me toch een stuk minder. Kan ik iedereen aanraden.
Liefs, Leonie.
2 Opmerkingen
Laat onderaan een reactie achter
Zo fijn om daar niet mee bezig te zijn inderdaad! Dat gaat je na een tijdje alleen maar opvreten denk ik… Ik ben ook erg fan van de optie om bij elke post het aantal likes uit te zetten, zodat je je daar ook niet mee bezig hoeft te houden. Wat een rust ; )
Ohh dat zou inderdaad zoveel rust geven, en die hele ‘strijd’ om likes een stuk luchtiger maken!